Thursday, February 8, 2018

Percutian ke Pulau Flores, Indonesia - Day 2 Part 2



Sampai je dekat Gili Lawa, semua siap-siap turun dari boat untuk panjat Gili Lawa, nak kejar sunset katanya. Kena trekking around 40 minit, trek di sini moderate, tak senang tak susah. Lepas je sampai atas, hilang semua penat lelah peluh apa semua. BEAUTIFULLLL! Indahnya ciptaan Tuhan. Dari atas boleh nampak ada beberapa boat sailing yang berlabuh dekat bawah tu.

Haa nampak tak puncak atas tu? Ayuh kita daki!


Kitorang stay dekat atas sampai sunset dan jadi orang terakhir yang turun. Senja kian berlabuh, gigih la masa turun tu jalan laju-laju sebab hari dah gelap. Masa tengah turun tu, dah nak sampai dekat boat, tiba-tiba saya nampak macam ada cahaya lampu dekat belah belakang Gili Lawa ni. Baru macam excited "fuyoo ada pasang lampu ke dekat atas Gili Lawa ni, power betul", rupanya cahaya bulan lah yang menerangi jalan kitorang yang gelap malam tu. Bulan waktu tu memang tersangat-sangat cantik. Bulan mengambang penuh. Sampai sekarang kalau tengok bulan mengambang je mesti teringat moment indah tu. :)




Plan asal nak tidur dalam boat dekat Gili Lawa je tapi bapak alyas cakap it's better to stay dekat kampung komodo. Kitorang pun bergerak menuju ke kampung komodo bertemankan angin, bulan terang dan bunyi enjin boat. Moment tengok langit time ni memang tak kan saya lupa sampai bila-bila. Sangat menenangkan hati. :) Sementara menunggu untuk sampai ke Kg. Komodo, kitorang dihidangkan dengan lauk simple untuk dinner di dalam boat. Alhamdulillah. Sedap.

berlayar di lautan luas, ditemani bulan dan bintang

Simple dinner di atas boat

Sampai je di Kg Komodo, kami di bawa ke homestay untuk sesi beramah mesra bersama penduduk kampung komodo gitu. Dekat sini kitorang jumpa 1 group dari Jakarta. Havoc sungguh la diorang ni. One of the best thing about travelling, bila dapat jumpa orang luar yang kita tak kenal & bertukar-tukar pendapat dan pengalaman. Kan?

Geng dari Jakarta bersama Pak Alyas. Gigih dengar Pak Alyas story pasal sejarah komodo.

Lepas habis sesi beramah mesra, kitorang balik ke boat. Malamni kitorang akan tido dekat dalam boat yang berlabuh di jeti Kg Komodo. Ada yang tidur dalam kabin. Saya? Saya decide untuk tidur dekat atas deck luar ditemani bulan & bintang bersama Loyah, Icak, Along, & Amira Najua. Sejuk weh malamtu tidur menggigil lah jugak berselimutkan kain batik. Tak sabar nak tunggu esok, nak ke tempat yang paling dinanti nantikan, Pulau Padar!

Posing sikitttt.

Related Articles

0 orang komen:

Post a Comment

YayannnnB. Powered by Blogger.